
Plan pracy
Poniżej znajdą Państwo nasz plan pracy
opiekuńczo – wychowawczo – edukacyjnej
Plan wychowawczy
Do żłobka przyjmowane są dzieci w wieku od 5-go miesiąca życia (po ukończeniu 20 tygodni życia ) do 3 lat, lub w przypadku gdy niemożliwe lub utrudnione jest objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym – do 4 roku życia.
W żłobku funkcjonuje pięć grup wiekowych.
- Gr I – niemowlęta
- Gr II – średniaki młodsze
- Gr III – średniaki starsze
- Gr IV – średniaki starsze
- Gr V- starszaki
Oferta programowa dla podopiecznych kładzie główny akcent na zaspakajanie potrzeb biologicznych dzieci na każdym z etapów rozwojowych. Po zaspokojeniu potrzeb podstawowych realizowane są potrzeby psychiczne .Najważniejszym zadaniem, jakie sobie stawiamy jest indywidualny rozwój każdego z naszych podopiecznych. Program zajęć edukacyjnych oraz opiekuńczo- wychowawczych dostosowany jest indywidualnie do możliwości każdego dziecka.
Pragniemy stymulować wszystkie obszary poznawcze oraz rozwijać umiejętności poczynając na usprawnieniu małej i dużej motoryki, a kończąc na rozwijaniu zmysłów, rozwoju emocjonalnym i zaspokojeniu strefy poznawczej.
Gr I,
W tej grupie spośród działań pielęgnacyjno-wychowawczych na pierwszy plan wysuwamy realizację zasadę bezpiecznego dziecka ( fizycznego, psychicznego i zdrowotnego) . Najwięcej miejsca w naszej pracy z dziećmi zajmuje muzyka , ruch i zabawy kontaktowo-dotykowe, kontaktowo-naśladowcze , manipulacyjno-konstrukcyjne. W zabawach dydaktycznych zwracamy uwagę na rozwój aparatu głosowego, mowy biernej i czynnej oraz kojarzenie nazw z przedmiotami.
Dbając o prawidłowy rozwój maluszków kierujemy się głównie zasadami bezpieczeństwa, indywidualizacji i konkretu wykorzystując elementy takich metod jak :
- metoda oglądu ( pozwolenie dziecku na manipulacje proste, niespecyficzne następnie na manipulacje specyficzne).
- metoda zabaw kontaktowo-dotykowych
- metoda zabaw kontaktowo- naśladowczych
- metoda zabaw kontaktowo-paluszkowych
- metoda dowolności w zabawie ( zabawy indywidualne -dywanowe) ,
- metoda aprobaty i pochwały.
Gr II
Głównym założeniem pracy w grupie średniaków jest systematyczne realizowanie planu wychowawczego, który gwarantuje prawidłowy rozwój małego dziecka. Plan wychowawczy uwzględnia dużą różnorodność zabaw realizowanych w podgrupach.
Opiera się na :
- zabawach ruchowych – ćwiczenia ruchowo – naśladowcze, klaskanie, ćwiczenia orientacyjno-porządkowe, zabawy z elementami rzutu , chwytu, celowania, podskoku, przysiadu, pokonywania przeszkód, przenoszenia, popychania , zabawy przy muzyce oraz piosenki z tzw. pokazywaniem , ćwiczenia zapobiegające płaskostopiu: tupanie, chodzenie na palcach. Zabawy ruchowe w bezpiecznej przestrzeni sali zabaw lub w ogrodzie w zależności od pogody.
- zabawach manipulacyjno – konstrukcyjnych dwuwymiarowych dopasowywanie kształtów, budowanie z klocków poprzez piętrzenie, szeregowanie, rysowanie, malowanie farbami, darcie papieru, lepienie z ciasta lub plasteliny, wyklejanie z bibuły, papieru kolorowego, kawałkami materiału, nakładanie, nawlekanie.
- zabawach tematycznych – kąciki tematyczne tj. kuchenny, pielęgnacyjny, lekarski, fryzjerski . W zabawach wykorzystywane są elementy metod pedagogicznych Montessorii ( przelewnie wody, przesypywanie ryżu, makaronu, piasku, otwieranie i zamykanie pudełek, nauka czystości i porządku oraz współpraca w grupie : nauka współpracy z innymi dziećmi , ustalanie zasad pracy w grupie w celu zapobiegania konfliktom itp.), a także wykorzystywane są zabawy wg K. Vopela ( wesołe odprężające zabawy w rytm muzyki, rozładowujące emocje, integrujące grupę, zabawy rozwijające wyobraźnię ).
- zabawach dydaktycznych – opowiadanie lub czytanie bajek , teatrzyki, porównywanie cech przedmiotów, rozróżnianie kolorów, nauka piosenek, wierszyków, poznawanie najbliższego otoczenia , obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie, rozróżnianie zwierząt , owoców, warzyw, itp.
- Zabawach rozwijających mowę – dmuchanie, robienie dziwnych min, nakłanianie do wypowiedzi wyrazów dźwiękonaśladowczych – np. odgłosy zwierząt, urządzeń mechanicznych, powtarzanie np. wyliczanki, śpiewanie prostych rymowanych piosenek , z powtórzeniami.
Pozostałymi założeniami pracy w tej grupie wiekowej jest jak najlepsza opieka nad powierzonymi nam dziećmi, dostarczenie im kształcącej zabawy wraz z zapewnieniem bezpieczeństwa.
Gr III , Gr IV, Gr V
Plan pracy podstawowej w tej grupie wiekowej obejmuje treści odnoszące się do wszechstronnego rozwoju dziecka , a realizowany jest przez opiekunów w zajęciach ruchowych, dydaktycznych, tematycznych, konstrukcyjno-manipulacyjnych, plastycznych, rozwijających mowę, analogicznie jak w gr. II i III.
Zajęcia ruchowe wpływają na ogólny rozwój dziecka. Zabawy ruchowo-muzyczne pobudzają do aktywności wyrażającej się w ilustrowaniu ruchem treści piosenek np. pląsy, zabawy w pociąg. Ćwiczenia te mają charakter dyscyplinujący, relaksacyjny .
Oprócz tych zajęć zapewniamy naszym podopiecznym także rytmikę połączoną z gimnastyką ogólno-rozwojową pozwalającą uniknąć przyszłych wad postawy. Zabawy ruchowe odbywają się w bezpiecznej przestrzeni sali zabaw lub w ogrodzie w zależności od pogody.
Wspieramy ich indywidualny rozwój na miarę ich możliwości, zdolności i zainteresowań, towarzyszymy im w rozwoju i pomagamy poznawać świat.
Nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem dzieci czuwa życzliwy i otwarty zespół opiekunów.
W zajęciach dydaktycznych dominują takie metody jak:
- metoda oglądowa , oparta na obserwacji i pokazie np. w czasie wycieczki, w ogrodzie , oglądanie historyjek obrazkowych, sceny z pacynką, lalą, misiem demonstrujące różne czynności.
- metoda słowna – słuchanie opowiadań, czytanie bajek, nauka wierszyków, piosenek, wspólne śpiewanie.
- metoda praktyczna, polegająca na przyswajaniu, odkrywaniu, przeżywaniu, działaniu (rysowanie, malowanie, lepienie, wyklejanie,układanie,budowanie).
- metoda przemienności zabaw ( po spokojnych następują zabawy ożywione),
- metoda kształtowania nawyków higienicznych i samoobsługi.
Wszystkie te metody wyzwalają w dziecku chęć poszukiwania rozwiązań, aktywizują myślenie, wyzwalają inwencję, ekspresję twórczą , mobilizują dziecko do zadawania pytań i udzielania na nie odpowiedzi poprzez rozwiązywanie problemów. Jesteśmy otwarci na problemy dzieci.
Dziecko podczas pobytu w żłobku nabywa wiele umiejętności tj.
- samodzielne zaspakajanie potrzeb fizjologicznych, wykonywanie czynności higienicznych
- kultura zachowania się przy stole, samodzielne spożywanie posiłków, posługiwanie się łyżką,
- opanowanie samodzielnego ubierania się i rozbierania,
- opanowanie nawyku mycia zębów, rąk, korzystania z ręcznika,
- kształtowane są nawyki porządkowe
- poprzez zajęcia umuzykalniające dziecko nabywa umiejętności poczucia rytmu, słuchu muzycznego,
Dzieci w ciągu całego pobytu w żłobku uczą się także:
- Współżycia społecznego w grupie dziecięcej, odnajdują swoje miejsce w grupie rówieśniczej, wspólnocie
- Poznawania i rozumienia siebie i świata
- Nabywania umiejętności poprzez działanie
- Używania prawidłowych zwrotów i form grzecznościowych
- Dzielenia się zabawkami, przedmiotami z innymi dziećmi.
Wszystkie te działania mają na celu nauczyć dziecko myśleć, mówić, słuchać, a przede wszystkim współpracować z innymi dziećmi w grupie rówieśniczej.